پزشکی و پیراپزشکی

با افزایش سن بانوان این خوراکی ها را مصرف کنند | تغذیه سالم

شهریور ۲۹, ۱۳۹۸

با افزایش سن بانوان این خوراکیا رو مصرف کنن

تغذیه

تموم زنان با بالارفتن سن، به دلیل تغییرات به وجود اومده به وسیله افزایش سن در بدن شون باید بیشتر از گذشته در مورد تنوع موادغذایی مصرفی و شکلای جور واجور ریزمغذیای لازم بدنشون باخبر باشن.

این وسط مصرف بعضی از املاح و مواد مغذی واسه این گروه سنی بیشتر پیشنهاد می شه که مهمترین اونا از این قرارند:

شیر غنی شده با ویتامین دی: همونطور که سن زیاد می شه، توانایی پوست واسه جذب ویتامین دی از راه نور خورشید کم میشه. همین روند، مشکلات جذب کلسیم و در آخر دچار شدن به پوکی استخون رو شدید شدن میکنه. خیلی از زنان در سنین پایین به دلیل نبود دریافت کافی نور خورشید و یا نبود نوشیدن شیر کافی، دچار فقر ویتامین دی هستن. این در حالیه که نوشیدن دست کم یه فنجون شیر غنی شده با ویتامین دی به تموم زنان پیشنهاد می شه. این اندازه شیر ۱۰ درصد اندازه نیاز روزانه به ویتامین دی رو تامین می کنه. دیگه منابع غذایی شامل ویتامین دی، مثل آب پرتقال غنی شده، غلات غنی شده و … هم نباید فراموش شن.

غلات غنی شده با ویتامین ب ۱۲: ویتامین ب ۱۲ یه ویتامین لازم واسه حفظ سلامت سیستم عصبی و سلولای قرمز خونه. این ویتامین در حالت عادی در غذاهای حیوونی مانند گوشت، مرغ، و ماهی پیدا میشه. حتی اگه شما مقادیر خیلی از این غذاها رو دریافت کنین، باز ممکنه دچار فقر ویتامین ب ۱۲ باشین. اینطور مشخص شده که ۳۰ درصد از زنان در سنین میانسالی به دلیل کاهش ترشح اسید هیدروکلریک در معده، که منتهی به جذب ویتامین ب ۱۲ می شه، دچار فقر این ویتامین هستن. خبر خوب اینه که بعضی از منابع غذایی مانند غلات سبوس دار با ویتامین ب ۱۲ غنی شدن و جذب ویتامین ب ۱۲ موجود در اونا به اسید معده بستگی نداره.

ماهی قزل آلا: بیماریای قلبی دلیل شماره ۱ مرگ زنان بعد از یائسگیه. واسه کاهش این خطر، مصرف دست کم دو وعده ماهی در هفته پیشنهاد می شه. ماهیای چرب مخصوصا ماهی قزل آلا، ماهی ساردین، ماهی سالمون پر از اسیدهای چرب امگا ۳ هستن و مصرف اونا بهترین راه واسه کاهش چربی های مضر خون و مراقبت از سلامت قلب است.

سیب زمینی پخته: سیب زمینی یه منبع مقرون به صرفه و غنی از پتاسیمه که مصرف اون منتهی به کنترل فشار خون بالای مربوط به سن می شه. کلا اضافه کردن مواد غذایی غنی از پتاسیم به جلوگیری از فشار خون بالا و در آخر سکته مغزی که عامل مرگ و میر زنان میانساله، منجر می شه.

کلم پیچ: اگه شما به عنوان یه زن میانسال نمی خواین آب مروارید مربوط به افزایش سن رو تجربه کنین، مصرف روزانه کلم پیچ رو نباید از یاد ببرین. آب مروارید یه مشکل شایع چشمی مخصوصا در میان زنونه. با این حال کالاهایی مانند کلم پیچ شامل مواد شیمیایی گیاهی از جمله لوتئین و زیگزانتین هستن که خطر دچار شدن به این آسیب چمی رو کاهش میدن. البته سبزیجات تیره رنگی مانند اسفناج و کاهو هم از منابع خوب دیگه این مواد شیمیایی گیاهی هستن.

منبع سلامت نیوز

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

No Comments

Leave a Reply