پزشکی و پیراپزشکی

با افزایش چربی قهوه ای از وزن خود کم کنید | چاقی

شهریور ۲۹, ۱۳۹۸

با افزایش چربی قهوه ای از وزن خود کم کنین

 

 

خوب و بد همه جا پیدا می شه، حتی در میان چربیای بدن! البته ما عموما وقتی کلمه چربی رو می شنویم به یاد چربیای جمع شده در بدن می افتیم و بدون این دست اون دست کردن هشدارهای همیشگی پزشکان و پیشنهاد اکیدآنها واسه سوزوندن این چربیا در گوش مون زنگ می زنه.

 

اینا همه درسته؛ اما فقط در مورد بخشی از چربیایی که به «چربی سفید» معروفند و یکی از عوامل اصلی بروز بیماریای بسیار خطرناکی مانند بیماریای قلبی ـ عروقی و دیابت هستن.

 

بدیش اینه به گواهی پژوهشای بسیاری که در این مورد انجام شده چربی سفید یکی از معضلات اصلی سلامت در روزگار ماست؛

 

اما بدن ما علاوه بر چربی سفید، چربی دیگری به نام چربی قهوه ای هم داره که خیلی خوبه و می تونه ما رو از شر چربیای سفید مضر خلاص کنه. البته شرط و شروطی هم در کاره. ما باید به چربی قهوه ای بدن مون کمک کنیم تا از پس این ماجرا بربیاد.

 

پژوهشی که تازگیا انجام شده، نشون میده با افزایش اندازه چربی قهوه ای در بدن می تونیم کمک زیادی به سوخت وساز بدن بکنیم و از این روش کالری بسوزونیم و شر چربیای سفید اضافی رو کم کنیم، اما چیجوری میشه اندازه چربی قهوه ای بدن رو بالا برد؟

 

حالا خوبیش اینه چند راه ساده و به طور کامل عملی واسه این کار پیش روی همه ماست؛ فقط کمی اراده و صبر می خواد.

 

 

نه گرسنگی بکشین و نه بیشتر از اندازه بخورین

 

عصبای تنظیم گرسنگی در مغز وظیفه بسیار مهمی بردوش دارن؛

 

وقتی هنوز به اندازه کافی نخورده باشیم همیشه پیام می فرستند که بازم باید بخوریم و هروقت هم که به اندازه کافی خورده باشیم به ما اعلام می کنن وقت اون هستش که از خوردن دست بکشیم. اما همین عصبا می تونن وظایف مهم دیگری رو هم بردوش بگیرن.

 

پژوهشی که در دانشکده پزشکی دانشگاه ییل انجام شد نشون میده این عصبا در بدن موشا ممکنه باعث تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای شن. این مطالعه که در نشریه سل (سلول) منتشر شده، نشون داده

 

اگه خیلی کمتر از اون چیزی که لازم عادی بدن مونه بخوریم، بدن مون نمی تونه چربی سفید رو به چربی قهوه ای تبدیل کنه؛ در حالی که اگه به اندازه کافی بخوریم، یعنی به میزانی که گرسنگی رو رفع کنه، این عصبا وارد عمل می شن و چربیای سفید رو به چربی قهوه ای تبدیل می کنن.

 

تحقیق دیگری در این مورد نشون میده که پرخوری نه فقط چربی سفید رو در بدن ما زیاد می کنه، بلکه واسه چربی قهوه ای مزاحمت بوجود میاره و نمی ذاره این چربی کالریای اضافی و چربیای سفید مازاد رو بسوزونه.

 

 

سیب بخورین، البته با پوست

 

یه مثل قدیمی هست که میگه خوردن یه عدد سیب در روز ما رو از دکتر بی نیاز می کنه. خیلی هم بیراه نمی گه. تازگیا محققان به این نتیجه رسیدن که همین یه عدد سیب در روز ما رو از شر چربیای مضر خلاص می کنه.

 

محققان دانشگاه آیوا آزمایشی روی موشا انجام دادن که در اون اسید اورسولیک به رژیم غذایی شون اضافه شد که پس از یه مدت اندازه چربی قهوه ای در بدن این موشا زیاد شد.

 

این افزایش حتی در بدن موشایی که رژیم غذایی پرچربی واسه اونا تدارک دیده شده بود هم اتفاق افتاد، اما این آزمایش چه ربطی به سیب داره؟ اسید اورسولیک به اندازه فراوون در پوست سیب پیدا میشه و دلیل اصلی درخشندگی پوست سیب هم همین اسیده.

 

به خاطر همین فقط خوردن سیب (با پوست) این فایده رو به دنبال داره. البته مراقب باشین سیب رو با پارافین براق نکرده باشن که در اون صورت خوردن پوست سیب بسیار خطرناک هستش.

 

 

ورزش کنین

 

اثرات به درد بخور جنب و جوش و فعالیت جسمی مخصوصا در سوزوندن چربی و کالریای اضافی اون قدر روشن انگار انگار هیچ احتیاجی به دلیل و مدرک نداره. همه انگار این تجربه رو از سر گذرونده یا در دور و بر خود دیده ان که جنب و جوش به تعرق چربی سوز منجر می شه.

 

اما واقعا به چه دلیل؟ مطالعه ای که در این مورد روی حیوانات جورواجور انجام شده و در نشریه سازوکارها و الگوهای مریضی (Disease Models and Mechanisms) منتشر شده،

 

نشون میده ورزش و جنب و جوش دلیل ترشح آنزیمی به نام آیریسین می شه که چربی سفید رو به چربی قهوه ای تبدیل می کنه. البته باید به یاد داشته باشیم که واسه رسیدن به نتیجه مطلوب حتما باید منظم و پیوسته ورزش کنیم. ورزش کردنِ باری به هر جهت هیچ فایده ای به دنبال نداره.

 

 

دمای اتاق تون رو پایین بیارین

 

سرما عامل محیطی بسیار مفیدیه؛ البته اگه مراقب باشین سرما نخورین.

 

سرمای محیط زندگی می تونه چربی سفید بدن رو بسوزونه. یافته های مطالعه ای که در نشریه پژوهشای بالینی (Journal of Clinical Investigation) منتشر شد این مطلب رو خوب نشون میده.

 

محققان از 12 مرد جوون که اندازه چربی قهوه ای فعال شون کمتر از حد میانگین بود، خواستن طی مدت شش هفته هر روز دو ساعت در اتاقی با دمای حدود 17 درجه سانتی گراد بشینن.

 

اونا در این دمای سرد در مقایسه با دمای معمولی داخل اتاق، یعنی دمای حدود 22 درجه سانتیگراد، 108 کالری بیشتر سوزوندن.

 

یافته های حتی امیدوارکننده تر هم بوده؛ طی این شش هفته بدن این افراد توان بیشتری در سوزوندن چربی به دست آورده و در روزای آخر تونست در این دمای سرد 289 کالری بیشتر از حالت عادی بسوزونه.

 

اینطوری محققان به این نتیجه رسیدن که شاید دماهای محیطی پایین تر، ژنی که در بدن ما چربی سفید رو به قهوه ای تبدیل می کنه فعال تر می سازه.

 

 

جفت و جور و تنظیم : مجله تکناز

.

منبع :

No Comments

Leave a Reply