سئو

راهنمای استفاده از گوگل وبمستر تولز و آموزش جامع و گام به‌گام آن

مارس 17, 2020

گوگل وبمستر تولز دقیقا جاییه که بین سایت شما و گوگل رابطه برقرار می کنه. شما در اونجا دقیقا می تونین بفهمین که گوگل به سایت شما چه نگاهی داره. در این نوشته با این وسیله و چگونگی کاربری اون آشنا میشین

شایدً به عنوان کسی که دستی بر آتیش اداره سایت داره این سؤال واسه شمام پیش اومده که واقعاً راهی هست که به کمک اون بتونین بفهمین که مردم چقدر، از کجا و چیجوری وارد سایت شما می شن. خبر خوب اینکه به لطف دوستان خوب گوگلی مون، وسیله رایگانی با نام کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) یا گوگل وبمستر تولز (Google Webmaster Tools) جفت و جور شده که دقیقاً همین کار (و حتی بیشتر از اون) رو واسه شما انجام میده.

کنسول جستجوی گوگل چیه؟

کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) که قبلاً با عنوان گوگل وبمستر تولز (Webmaster Tools به معنی وسایل مدیران وب) در دسترس بود (و هنوزم در پیش خیلی از اهل فن و بیشتر مردم، به خصوص نسخه قدیمی اون باهمین نام شناخته می شه)، بستر رایگانیه که همه مدیران و صاحبان وب سایتای جور واجور می تونن به خاطر نظارت بر کارکرد گوگل در سایت یا وب سایتای خود و هم اینکه بهبود حضور طبیعی یا اُرگانیگ خود در اینترنت ازش استفاده کنن. ازجمله امکانات نظارتی وبمستر تولز میشه به نمایش دامنه هایی که به سایت شما برگشت دادن (بک لینک)، کارکرد سایت موبایلی، جزئیات وضعیت نمایش صفحات در جستجوها و هم اینکه عبارات و صفحاتی که بیشترین ترافیک رو جذب کردن، اشاره کرد.

بک لینک

گوگل وبمستر تولز یا همون کنسول جستجو از اون دسته از ابزارهاییه که اگه واسه اولین بار به سراغ اون برید مطمئنا گیج میشین، چراکه یه عالمه از عناوین تقریباً تخصصی (مثل Index Coverage?!)، فیلترهای مخفی و نمودارهای کمی تا قسمتی پیچیده در اون هست. البته، هرچه بیشتر با این وسیله قوی کارکنید، بیشتر با اون احساس راحتی می کنین.

نسخه جدید گوگل وبمستر تولز یا کنسول جستجو

تازگیاً کنسول جستجو رنگ و لعاب و سبک و راه و روش جدید و متفاوتی به خود گرفته که شاید کار رو واسه اون دسته از آدمایی که به سیستم قدیمی عادت کرده بودن کمی سخت کرده باشه. البته خبر خوب اینکه ازآنجایی که روند انتقال و جایگزینی وبمستر تولز قدیمی با کنسول جستجوی جدید هنوز کامل نشده، هر دو پلتفرم قدیمی (لینک گوگل وبمستر تولز قدیمی) و جدید (لینک گوگل وبمستر تولز جدید) در دسترس کاربران قرار داره، اما مطمئنا این روند به مدت زیادی یا همیشه ادامه پیدا نمیکنه.

تمرکز ما در این مقاله روی سبک جدید کنسول جستجو یا گوگل وبمستر تولز میشه و به موارد زیر می پردازیم:

  • ثبت سایت به گوگل وبمستر تولز
  • تعیین مالک، کاربران و اندازه اختیارات
  • ارسال سایت مپ یا نقشه سایت
  • درک شاخصای جور واجور موجود در کنسول جستجوی گوگل
  • اضافه کردن فیلتر
  • ۲۱ مورد از مهم ترین کاربرده های گوگل وبمستر تولز یا کنسول جستجو

قبل از هر چیزی، اگه قبلاً وارد گوگل وبمستر تولز نشده و وب سایتتون رو ثبت نکردین باید همین الآن دست به کار شید. اگه هم می خواین درباره خطاهای وبمسترز تولز بدونین مقاله مربوط به اونو بخونین.

ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز

واسه اضافه کردن سایت خود به کنسول جستجو مراحل زیر رو دنبال کنین:

  1. به حساب گوگلی خود وارد شید.
  2. سایت جدید گوگل وبمستر تولز رو بازکنید.
  3. روی عبارت Add property کلیک کنین.
  4. نشانی سایت خود رو به دقت وارد کرده و روی continue کلیک کنین.

۵٫ واسه گرفتن مالکیت خود یکی از راه های ارائه شده رو انتخاب کنین (آپلود فایل HTML، اضافه کردن تگ HTML و یا ویرایش DNS)

۶٫ اگه هم از http:// و هم از https:// استفاده می کنین، هر دو نشانی رو به عنوان وب سایتای جدا از هم اضافه کنین. هم اینکه، دامنه ها و زیردامنهای جور واجور رو هم باید به طور جدا از هم ثبت کنین (مثلاً modireweb.com، blog.modeireweb.com و حتی www.modireweb.com)

به محض اضافه شدن سایت به وبمستر تولز و حتی قبل از گرفتن مالکیت، گوگل شروع به جمع آوری اطلاعات سایت شما می کنه.

بیشتر بدونین: گوگل آنالیتیکس و هر چیزی که واسه کار با اون باید بدونین

روشای گرفتن مالکیت در گوگل وبمستر تولز

  1. آپلود یه فایل HTML: یه فایل HTML که گوگل بهتون میده رو دانلود کرده و در شاخه اصلی وب سایتتون آپلود می کنین.
  2. به کار گیری پنل مدیریت دامنه: وارد پنل مدیریت دامنه دلخواه میشین و در صورت پشتیبانی شرکت رجیسترار (ثبت کننده دامنه)، مستقیماً وگرنه با اضافه کردن DNS TXT یا رکورد CNAME مالکیت خود رو تائید می کنین.
  3. اضافه کردن یه تگ HTML به قسمت کد HTML صفحه اصلی سایت.
  4. به کار گیری کد رهگیری : کد رهگیری (tracking code) که در وب سایتتون ازش استفاده می کنین رو کپی کنین (واسه به کار گیری این گزینه باید مجوز «edit» در Analytics رو داشته باشین.)
  5. به کار گیری قطعه کد (snippet code) : قطعه کد Google Tag Manager مربوط به سایت خود رو کپی کنین. (واسه این گزینه به مجوزهای View، Edit و Mange در سطح container در Tag Manager نیاز دارین.)

نکته: گرفتن مالکیت وب سایتایی که به وسیله خود گوگل میزبانی می شن، مانند بلاگر، به طور خودکار انجام می شه.

با www یا بدون www؟

به نظر شما این تصور درسته یا غلط: modireweb.com با www.modireweb.com فرقی نداره.

جواب: غلط! هر کدوم از این دو دامنه، سرور متفاوتی رو به گوگل نشون میده. درواقع، با اینکه که این دو دامنه مثل هم به نظر می رسن و در غالب موارد هم یه سایت رو نشون میدن، اما ازنظر فنی دو دامنه منحصربه فرد جدا از هم حساب می شن.

البته اگه در نوار نشانی مرورگر خود نشانی www.modireweb.com رو تایپ کنین به طور خودکار سایت modireweb.com رو واسه شما باز می کنه. راز این شعبده چیه؟

مدیروب نشانی www.modireweb.com رو به عنوان دامنه preferred یا رسمی خود انتخاب کرده و این یعنی که علاوه بر تنظیمات داخلی، از راه تنظیمات گوگل وبمستر تولز هم تمایل خود مبنی بر نمایش همه یافته های جستجو  چه با نشانی www و چه بدون اون، رو به گوگل اعلام کردیم (الان از راه محیط قدیمی وبمستر تولز، دکمه چرخ دنده و بعد انتخاب Site Settings می تونین این تنظیمات رو ببینین).

یادتون باشه، اگه دامنه منتخب خود رو مشخص نکنین، گوگل می تونه نسخه های www دار و بدون www دامنه شما رو به عنوان دو سایت جدا از هم در نظر بگیره و درنتیجه، همه آمار و ارقام بین این دو تقسیم می شه.

تنظیمات اختیارات یا مجوزهای کاربران در گوگل وبمستر تولز

دو نوع کاربر رو می تونین واسه کنسول جستجو تعریف کنین:

Owner: این نوع از کاربر، مدیر یا ادمینه و اختیار کامل داره. مثلا می تونه کاربران رو حذف یا اضافه کنه، تنظیمات رو تغییر بده، همه اطلاعات رو مشاهده کنه، و به همه وسیله ها دسترسی داشته باشه. Verified Owner یا مالک گرفتن هویت شده، کسیه که روند گرفتن مالکیت رو به انجام رسونده، اما Delegated Owner یا مالک منتخب، کسیه که به وسیله یه مالک گرفتن هویت شده به سیستم اضافه شده.

User: این نوع از کاربر می تونه اطلاعات رو مشاهده کنه و مجوز انجام چند فعالیت رو هم داره، اما نمی تونه کاربر جدیدی رو به سیستم اضافه کنه. Full User ها به بیشتر اطلاعات و تعدادی از فعالیتای کنسول جستجو دسترسی دارن، اما Restricted User ها یا کاربران محدود فقط می تونن به اطلاعات وبمستر تولز دسترسی داشته باشن.

واسه حذف و اضافه کردن کاربران به قسمت Settings مراجعه و روی عنوان Users and permissions کلیک کنین:

در دادن مجوز به اعضای جور واجور تیم تون با احتیاط باشین، چراکه تغییر تصادفی یکی از تنظیمات مهم می تونه به سایت و کار و کاسبی شما آسیب بزنه. پس فقط به اندازه موردنیاز به کاربران جور واجور اختیار بدین و نه بیشتر.

سایت مپ یا نقشه سایت لازمه؟

وجود و ثبت سایت مپ در وبمستر تولز واسه حضور سایت شما در میان یافته های جستجوی گوگل لازم نیس. درواقع، طبق گفته های گوگل، اگه سایت شما به درستی سازمان دهی شده باشه (یعنی برگه ها به طور منطقی به هم پیوند داشته باشن)، crawler ها یا همون رباتای خزنده یا بررسی کننده به طور طبیعی بیشتر صفحات رو پیدا می کنن.

بااین حال، وجود سایت مپ دست کم در چهار حالت می تونه به نفع شما باشه:

    1. سایت بزرگی دارین. هر چی سایت شما صفحات بیشتری داشته باشه امکان از قلم افتادن تغییرات به وسیله رباتای گوگل بیشتر می شه.
    2. صفحات تک یا «isolated» زیادی دارین. پیدا کردن صفحاتی که به بقیه برگه ها لینک ندارن واسه رباتای گوگل سخت تره.
    3. سایتتون رو تازگیا راه اندازی کردین. تعداد بک لینکِ (لینک از سایتای دیگه) وب سایتای تازه کار کمتره و پس شانس پیدا شدنشون هم کمتر میشه.
  1. از محتوای به اصطلاح «Rich Media» استفاده می کنین یا محتوای وب سایتتون در Google News نشون داده می شه. وجود سایت مپ در این موارد به قالب بندی بهتر و نمایش سایت شما در یافته های جستجو کمک می کنه.

پس از جفت و جور سایت مپ، اونو از راه منوی Sitemaps در گوگل وبمستر تولز ثبت می کنین:

گزارشای سایت مپ در کنسول جستجوی گوگل

پس ازآنکه سایت مپ شما ثبت شد، گزارشای آماری اون در قسمت Coverage نشون داده می شه. واسه مشاهده این آمار، روی فلش کوچیک بالای مستطیل Error کلیک کنین و از قسمت Filter to sitemaps سایت مپ موردنظرتان رو انتخاب کنین. روش دیگه، انتخاب Sitemaps از منوی جانبی کنسول جستجوی گوگل و بعد کلیک روی آیکن آمار در منتهاالیه سمت راست ردیف سایت مپ موردنظره.

شاخصای قابل مشاهده در کنسول جستجوی گوگل

قبل اینکه به سراغ به کار گیری کنسول جستجوی گوگل یا گوگل وبمستر تولز برید باید با چند کلمه و عبارتی که عموماً در صفحه Performance یا قسمت نمایش کارکرد سایت در کنسول جستجو مشاهده می کنین آشنایی داشته باشین.

Impression چیه؟

هر بار که نشانی لینک سایت شما در یافته های جستجو ظاهر می شه، یه impression به وجود میاد. واسه به حساب اومدن impression لزومی نداره که کاربر حتماً به پایین صفحه یافته های جستجو بره و نتیجه ثبت شده از سایت شما رو ببینه.

Query (کوئری) در وبمستر تولز معنیش چیه؟

کوئری، کلمه یا عبارتیه که به وسیله کاربران سرچ شده و به واسطه اون impression واسه سایت شما در یافته های جستجوی گوگل ایجاد شده. اطلاعات کوئریا فقط در کنسول جستجو در دسترسه و نه Google Analytics.

مقاله در رابطه: ۱۰ نکته اساسی واسه انتخاب (Keywords) کلید واژه

کلیک در کنسول جستجوی گوگل چیه؟

وقتی که کاربر یه لینک رو انتخاب می کنه و به واسطه کلیک روی اون از صفحه یافته های جستجو خارج می شه، این یه «کلیک» هستش. اگه کاربر روی یه لینک کلیک کنه، بعد به کمک دکمه back مرورگر به یافته های جستجو برگرده و دوباره روی همون لینک کلیک کنه، فقط همون کلیک قبلی محاسبه می شه. اما اگه روی یه لینک دیگه از سایت شما کلیک کنه، دو کلیک حساب می شه. ً کلیکای لینکای تبلیغاتی موجود در صفحات یافته های جستجو در این سیستم محاسبه نمی شه.

Average position در وبمستر تولز چیه؟

Average position در گوگل وبمستر تولز نشون دهنده میانگین رتبه صفحه یا صفحات سایت شما واسه یک یا چند کوئریه. مثلاً اگه فرض کنیم که راهنمای افزایش رتبه الکسا  در سایت ما واسه کوئری «افزایش رتبه الکسا» رتبه ۲ و واسه عبارت «رتبه بندی الکسا» رتبه ۴ رو کسب کرده باشه. در این صورت (با این فرض که واسه هیچ کوئری دیگری در یافته های جستجو ظاهر نمی شه)، average position ما واسه این نشانی عدد ۳ میشه.

CTR در وبمستر تولز معنیش چیه؟

CTR (click-through rate) یا اندازه کلیک خوردن برابره با تعداد کلیکا تقسیم بر تعداد impressionها ضرب در ۱۰۰٫ مثلا، اگه پست ما در ۲۰ جستجو نشون داده شه و ۱۰ کلیک دریافت کنه، CTR اون ۵۰% میشه.

فیلتر کردن آمار در کنسول جستجوی گوگل

کنسول جستجوی جدید گوگل امکان مشاهده آمار موجود رو به صورت جدا شده از هم و براساس شاخصای جور واجور جفت و جور می کنه.

۱٫ فیلتر براساس نوع جستجو یا Search type

اینجا امکان انتخاب از بین سه نوع جستجو هست: وب، تصاویر و ویدیو. مثلاً واسه سایت ما که محتوای ویدیویی هم داره، هم آمار وب و هم آمار ویدیویی مهمه.

ً امکان مقایسه دو نوع جور واجور ترافیک هم هست. کافیه که روی زبانه Compare کلیک کنین، شکلای جور واجور دلخواه رو انتخاب کرده و دکمه Apply رو بزنین.

۲٫ فیلتر بازه وقتی (Data range)

کنسول جستجو امکان مشاهده آمار بر مبنای بازه وقتی رو هم جفت و جور می کنه:

 اینجا هم با به کار گیری زبانه Compare می تونین دو بازه وقتی جور واجور رو باهم مقایسه کنین.

۳٫ فیلتر براساس کوئری، برگه، کشور، دستگاه مورداستفاده، چگونگی نمایش جستجو

با کلیک روی دکمه New در کنار Date filter می تونین تا پنج فیلتر دیگه رو هم اضافه کنین: کوئری، صفحه دلخواه از سایت (Page)، کشور (Country)، دستگاه مورداستفاده کاربر (Device)، و ظاهر جستجو ((Search appearance که آمار کاربران Web Light رو نمایش میده. به گفته گوگل، منظور از Web Light مواقعیه که گوگل صفحات وب رو به نسخه ای تبدیل می کنه که واسه کاربران اینترنت کم سرعت مناسب تره، پس این صفحات با مصرف کمتر حجم اینترنت سریع تر بارگذاری می شن.)

این فیلترها رو میشه به صورت لایه ای و به عبارت دیگه، هم زمان اعمال کرد. مثلا، اگه به دنبال اون دسته از کوئریای مربوط به سئو باشیم که در جستجوی موبایل ظاهرشده ان، یه فیلتر واسه کوئریای «SEO» روی دستگاه های موبایل ایجاد می کنیم.

موبایل

گزارش Index Coverage

وضعیت هر برگه از سایت شما در کنسول جستجوی گوگل در یکی از این حالاته:

    1. Error: مشکلی در برگه س و پس امکان ایندکس شدن اون (ثبت و مشاهده برگه در یافته های جستجو) وجود نداره.
    2. مشکلی

  1. Warning: برگه دلخواه ایندکس شده، اما مشکل داره.
  2. Excluded: بنا به دلایلی (معمولاً به وسیله خودتون) از ایندکس شدن مستثنا شده.
  3. Valid: مشکلی نداره و ایندکس شده.

چیجوری از کنسول جستجو یا گوگل وبمستر تولز استفاده کنیم؟

مهم ترین کاربرده های گوگل وبمستر تولز یعنی:

    1. شناسایی صفحاتی که بیشترین ترافیک رو جذب می کنن
    2. مشاهده آمار کوئریا و شناسایی کوئریایی که کلیک خوری اونا از بقیه بیشتره
    3. مشاهده میانگین اندازه کلیک خوردن
    4. نظارت بر impression ها در طول زمان
    5. نظارت بر average position در طول زمان
    6. تشخیص افزایش و کاهش رتبه
    7. شناسایی صفحاتی از سایت که بالاترین و پایین ترین رتبه رو دارن
    8. شناسایی کوئریایی که بیشترین ترافیک رو جذب کردن
    9. مقایسه کارکرد سایت در جستجوهای دسکتاپی، موبایلی و تبلت
    10. مقایسه کارکرد سایت در کشورای جور واجور
    11. اطلاع از تعداد صفحاتی که ایندکس شدن
    12. اطلاع از اینکه کدوم صفحات ایندکس نشده ان و دلیل اون
    13. نظارت بر کل تعداد صفحات ایندکس شده و خطاهای ایندکس
    14. شناسایی مشکلات مربوط به نمایش سایت در موبایل (mobile usability)
    15. مشکلات

  1. اطلاع از کل تعداد بک لینکای سایت و وب سایتایی که بیشتر از همه به شما لینک دادن
  2. شناسایی نشانیای دارای بیشترین بک لینک
  3. شناسایی عادی ترین متن لینک (anchor text) بک لینکا
  4. اطلاع از تعداد لینکای داخلی سایت و شناسایی صفحات شامل بیشترین لینک داخلی
  5. شناسایی و رفع مشکلات مربوط به AMP
  6. مشاهده چگونگی نمایش نشانیای جور واجور سایت به وسیله گوگل
  7. دسترسی و به کار گیری نسخه قدیمی گوگل وبمستر تولز
  8. امکان بررسی چگونگی نمایش صفحات از دید رباتا و اصلاح اونا (Fetch as Google)

حالا به سراغ مراحل انجام هر کدوم از موارد بالا میریم:

– شناسایی صفحاتی که بیشترین ترافیک رو جذب می کنن

  1. در بالای منوی جانبی روی Performance کلیک کنین.
  2. زبانه Pages (کنار Queries) رو انتخاب کنین.
  3. بازه وقتی رو به «Last 12 months» تغییر بدین. (بازه وقتی یه ساله یه نمای کامل از وضعیت ترافیک سایت رو بهتون میده)
  4. اطمینان پیدا کنین که گزینه «Total clicks» انتخاب شده باشه.
  5. روی فلش کوچیکی که در کنار «Clicks» قرار داره کلیک کنین تا یافته ها از بیشترین به کمترین مرتب شه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اطلاع از اینکه کدوم صفحات بیشترین ترافیک رو دریافت می کنن می تونه بسیار کاربردی و به درد بخور باشه. مثلا می تونین از اینجور صفحاتی واسه conversion یا تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل استفاده کنین؛ در اونا تبلیغات قرار بدین؛ از اونا به صفحاتی لینک بدین که رتبه پایین تری دارن تا رتبه اونا بالاتر بیاد؛ و موارد مشابه.

– مشاهده آمار کوئریا و شناسایی کوئریایی که کلیک خوری اونا از بقیه بیشتره

  1. روی Performance کلیک کنین.
  2. مستطیلای Total clicks، Total impressions، Average CTR و Average position رو فعال کنین (روی هر کدوم از اونا کلیک کنین تا رنگی شن).
  3. در زبانه Queries هم می تونین تعداد کلیکا، impression، اندازه کلیک خوری یا CTR و موقعیت در یافته های جستجو (Position) رو مشاهده و با کلیک روی فلش کنار هر ستون، کوئریا رو از بیشترین به کمترین یا برعکس مرتب کنین.

– مشاهده میانگین اندازه کلیک خوردن

  1. روی Performance کلیک کنین.
  2. واسه تنظیم بازه وقتی روی date کلیک کرده و بازه وقتی دلخواه خود رو مشخص کنین (می تونین از زبانه Compare هم واسه مقایسه دو بازه وقتی درآن واحد استفاده کنین).
  3. مستطیلی که عبارت Average CTR رو در بالای اون می ببینن، درصد اندازه کلیک خوری رو نشون میده که با کلیک روی اون می تونین نمودار اونو هم فعال کنین.

نکته: بهتره که به آمار کلیک خوری در کنار مقدار impression توجه کنین (واسه نمایش هم زمان این دو شاخص در روی نمودار، روی Total impressions کلیک کنین.) هیچ بعید نیس که یه صفحه کلیک خوری بالایی داشته باشه، اما impression اون کم باشه، یا برعکس. بدون توجه به آمار هر دو شاخص به طور همزمان، نمیشه برنامه ریزی درستی داشت.

برنامه ریزی

– نظارت بر اندازه impression در طول زمان

با طی مراحلی که واسه مشاهده میانگین اندازه کلیک خوردن در بالا ذکر شد و انتخاب مستطیل Total impressions، می تونین از راه گوگل وبمستر تولز روی وضعیت impression صفحات سایتتون نظارت داشته باشین. توجه کنین که هر تغییر قابل توجه مهمه: اگه کلیک خوری سقوط کرد، اما impression زیاد شد، تعداد کلمات کلیدی که به واسطه اونا در یافته های جستجوی گوگل ظاهر میشین بیشتر شده ولی اندازه کمتری روی اون کلیک کردن. اگه کلیک خوری زیاد شه و impression کاهش، یعنی جایگاه خود در صفحات نمایش یافته های جستجو رو ازدست دادین. اگه هم کلیک خوری و هم impression زیاد شد، در این صورت شرایط بر وفق مراده و کارتون رو درست انجام دادین.

– نظارت بر average position  در طول زمان

به همون ترتیبی که واسه مشاهده میانگین اندازه کلیک خوردن ذکر شد، می تونین مستطیل average position رو انتخاب و آمار اون در بازه های وقتی جور واجور رو هم ببینین. نکته ای که اینجا باید به اون اشاره کنیم اینه که Average position در اندازه کلان اون قدرها هم کاربردی نیس. بیشتر مدیران وب با بالا رفتن این شاخص استرس می گیرن، اما این متکی به یه تفکر دقیق و منطقی نیس. اگه یه صفحه یا گروهی از صفحات سایت واسه کلمات کلیدی جدیدی در یافته های جستجو ظاهر شن، معمولاً average position بالا میره. درواقع، اگه فقط کلمات کلیدی فعلی در رتبه شما موثر نباشن، «average» شما افزایش پیدا می کنه. پس بیش ازحد به این شاخص توجه نکنین.

استرس

– تشخیص افزایش و کاهش رتبه

  1. روی Performance کلیک کنین.
  2. زبانه Query رو انتخاب کنین.
  3. روی Date range کلیک کنین و بازه وقتی رو به فراخور تغییر بدین، بعد زبانه Compare رو انتخاب کنین.
  4. دو بازه وقتی مشابه رو انتخاب کرده و روی Apply کلیک کنین.

اینجا می تونین در همون محیط کنسول جستجوی گوگل اطلاعات رو بررسی کنین یا اینکه از اونا خروجی بگیرین. واسه تجزیه وتحلیل عمیق تر، راه حل دوم رو پیشنهاد می کنیم. به این منظور، روی فلش رو به پایین در زیر Search Appearance کلیک کنین، بعد اطلاعات رو به شکل قابل CSV دریافت کنین یا اینکه اونو به Google Sheets انتقال بدین.

راه حل

پس ازآنکه اطلاعات به شکل صفحه گسترده (Spreadsheet) قرار گرفت می تونین یه ستون واسه ثبت فرق position در اون بسازین (Position در ۲۸ روز گذشته – Position در ۲۸ روز قبل از اون) و بعد آمار رو براساس مقدار مرتب کنین.

اگه فرق مثبت بود، رتبه سایت شما واسه کوئری دلخواه بالا رفته وگرنه، پایین اومدید.

– شناسایی صفحاتی از سایت که بالاترین و پایین ترین رتبه رو دارن

  1. از منوی جانبی روی performance کلیک کنین.
  2. زبانه Pages رو انتخاب کنین.
  3. Date range رو به last 28 days (28 روز گذشته) تغییر بدین (واسه اینکه اطلاعات به روز و دقیق تری در اختیار داشته باشین.)
  4. اطمینان پیدا کنین که مستطیل Average position فعال و رنگیه.
  5. روی فلش کنار Position کلیک کنین تا صفحات از کمترین رتبه (خوب) به بیشترین (بد) مرتب شن.

ازآنجایی که اینجا average position براساس نشانی صفحه فهرست شده، عددی که مشاهده می کنین میانگین رتبه هر صفحه واسه همه کلمات و عباراتیه که به واسطه اونا در یافته های جستجو ظاهر می شه. به عبارت دیگه، اگه یه صفحه با دو کلید واژه در یافته های جستجو ظاهر می شه که مثلاً واسه یه کوئری در رتبه ۱ و واسه کوئری دیگه در رتبه ۴۳ قرار میگیره، عددی که در فهرست زبانه Pages مشاهده می کنین ۲۲ میشه. با در نظر گرفتن این موضوع، بازم تأکید می کنیم که موفقیت یا شکست یه صفحه رو نباید فقطً براساس average position اون سبک و سنگین کرد.

– شناسایی کوئریایی که بیشترین ترافیک رو جذب کردن

  1. روی Performance کلیک کنین.
  2. زبانه Query رو انتخاب کنین.
  3. واسه انتخاب یه بازه وقتی روی Date range کلیک کنین.
  4. اطمینان پیدا کنین که Total clicks انتخاب شده باشه.
  5. روی فلش رو به پایین در کنار Clicks کلیک کنین تا یافته ها از بیشترین به کمترین مرتب شه.

– مقایسه کارکرد سایت در جستجوهای دسکتاپی، موبایلی و تبلت

  1. روی Performance کلیک کنین.
  2. زبانه Devices رو انتخاب کنین.
  3. Total clicks، Total impressions، Average CTR و Average Position رو فعال کنین.
  4. کارکرد سایت خود در یافته های جستجو رو در دستگاه های جور واجور با همدیگه مقایسه کنین.

– مقایسه کارکرد سایت در کشورای جور واجور

  1. روی Performance کلیک کنین.
  2. به زبانه Countries برید.
  3. Total clicks، Total impressions، Average CTR و Average Position رو فعال کنین.
  4. کارکرد سایت خود رو در کشورای جور واجور باهم مقایسه کنین.

بیشتر بدونین: ۱۱ روش واسه بهبود طبیعی رتبه سایت در موتورهای جستجو

– اطلاع از تعداد صفحاتی که ایندکس شدن

  1. از منوی بغل دستی، Overview رو انتخاب کنین.
  2. کمی پایین برید تا به خلاصه گزارش coverage برسین.
  3. عدد valid pages به معنی تعداد صفحات معتبر سایت شما هستش.

– اطلاع از اینکه کدوم صفحات ایندکس نشده ان و دلیل اون

  1. از منوی بغل دستی، Index و بعد Coverage رو انتخاب کنین.
  2. به پایین صفحه و به بخش Details مراجعه کنین.
  3. اینجا خطاهای موجود فهرست شده. روی هر خطا کلیک کنین تا نشانی صفحاتی که تحت اثر اون خطا قرارگرفته ان نشون داده شه.