لاقه میلیون ها مصرف کننده در سراسر جهان میباشد(سامپا5، 2004؛ نقل از فروغی،کرامت و هاشمی، 1389)، بنابراین، غنی کردن آن ها به هر اندازه که مقدور باشد،در ارتقای سلامت افراد و جامعه مفید خواهد بود.
سوسیس یکی از قدیمی ترین اشکال فرآورده های غذایی می باشد که ابتدا توسط سومریان در حدود 3000 سال قبل از میلاد ابداع گردید . گزارش شده است که سوسیس توسط بابلی ها و چینی ها حدود1500سال قبل از میلاد مصرف می شده است(محسن6،1988). تولید سوسیس به شکل امروزی خود حدود 200 سال قدمت دارد و اولین بار و در مقیاس تجاری در سال 1905جرج لینر اولین نوع آن، با نام سوسیس وینر را به بازار عرضه کرد(برداینر7،1995)نقل از فروغی،کرامت و هاشمی، 1389)، نگه داری گوشت و فرآورده های گوشتی از طریق کنسرو کردن به بیش از یک قرن پیش باز می گردد(کانسیدنه8،1982). تا سال 1960 فن آوری ساخت کنسرو سوسیس پیشرفت نکرده بود، معمولامحصول را در قوطی پر می کردند و آن را در حمام آبی باز ، و به ندرت در بیش از 100 درجه سانتیگراد، و حداکثر تا 108 درجه سانتیگراد قرار می دادند(نیسچ9،1984). پیشرفت صنعت و کاربرد استریل کننده های متحرک با فشار زیاد باعث شد که در صنعت تولید کنسروهای گوشتی ، از حدود سال 1965 کنسرو سوسیس با استریلیزاسیون واقعی تولید شود(ایسنر10،1980). در سالهای اخیر نیز در کشورها تولید انواع سوسیس وکالباس رشد بهینه ای داشته ا ست، و مصرف این محصولات با تغییر شیوه زندگی و عادات غذایی مردم افزایش قابل توجهی داشته است.
سوسیس و کالباس و سایر محصولات فرآوری شده گوشتی، محصولاتی فاقد فیبر می باشند و باتوجه به اهمیت وجود فیبر در رژیم غذایی انسان جای خالی فیبر و گنجاندن این ماده مفید در فرمولاسیون این محصولات به خوبی نمایان می باشد(هیپسل،1953) اولین فردی بود که واژه فیبر رژیمی را به عنوان تعریف مختصری برای اجزاء غیر قابل هضم دیواره سلولهای گیاهی استفاده کرد، این اجزای اصلی شامل سلولز، همی سلولز و لیگنین میباشد. پروسکی در سال 1999 فیبرهای رژیمی را به عنوان باقی مانده بخش خوراکی گیاهان و ترکیبات کربوهیدراتی که به هضم وجذب در روده کوچک انسان مقاومند،تعریف کرد(نقل از دوریس11،1999).
فیبررژیمی دارای فواید فیزیولوژیک ویژه ای در بدن میباشد، بخش عمده ای از فعالیتهای فیزیولوژیک و دینامیک انرژی توسط فیبرهای رژیمی تنظیم میشود، دریافت فیبر باعث کاهش خطربروز بیماریهای مختلف مانند دیابت، بیماری های قلبی و سرطان کولون میگردد و مصرف محصولات غذایی فاقد فیبر خطر بروز این بیماریها را افزایش داده و در طولانی مدت می تواند منجر به بروز فشار خود ، بیماریهای قلبی و عروقی، یبوست وحتی سرطان کولون گردد . فیبرهای محلول در کاهش چربی و قند خون ودر پیشگیری از برخی بیماریهای قلبی و عروقی نقش اصلی را ایفا می کنند و فیبرهای نامحلول در کاهش یبوست، سرطان روده و برخی اختلالات دیگر مؤثر می باشند . غلات، آرد کامل و بسیاری از سبزیجات منبع خوبی برای فیبر نامحلول12و حبوبات، سیب و مرکبات منبع خوبی برای فیبرهای محلول13 میباشند(صابری وخلیلی پور1386).
با افزودن فیبر رژیمی به فرآورده گوشتی می توان به محصولی ارزشمندتر از نظر سلامت مصرف کننده، نسبت به انواع مشابه دست یافت. فیبر رژیمی می تواند بدون ایجاد هیچ گونه تغییری در عطر و طعم فرآورده گوشتی نقش مثبت و مؤثری در بهبود ویژگیهای کیفی محصول داشته باشد همچنین سبب بهبود روند هضم و جذب فرآورده گوشتی مصرف شده می گردد. از طریق مصرف این محصول سهم فیبر رژیمی در سبد غذایی مصرف کننده، افزایش یافته و سلامت مصرف کننده از این نقطه نظر بهبود مییابد(گلوس14،2007)؛ نقل از صابری وخلیلی1386).