No category

پایان نامه با واژه های کلیدی قواعد آمره، قاعده آمره، رشته حقوق

نوامبر 28, 2018

جوان رگرفتارمی سازد و آفت دوم ، محقق پرسابقه ومشهور را تهدیدمیکند . خوب است دراینجا نقل قولی ازمرحو زرین کوب را نقل کنیم : بی دقتی حاصل شتابکاری است . این بی دقتی درتحقیق ، بلایی بزرگ است و بسا که ازآن ضلالت های سخت برخاسته است . اتفاق می افتد که اشتباه بین دو اسم ، محقق را به خطایی سخت گرفتارکرده است که اندک دقتی ، ممکن بود او از عواقب وخیم آن خطا درامان نگه دارد .بسیار پیش می آید که اعتمادبرنقلی نادرست محقق ساده دل را گمراه می کند و به ورطه لغزش می افکند .
شاید درخیلی از موارد، این بی دقتی از آنجا پدید می آید که محقق از فرط غرور و خودپسندی ، برحافظه ى خویش تکیه میکند257
6- عدم اطلاعات ، خود اطلاعات است درمقام گردآوری اطلاعات ، نبایدصرفاً به آنچه هست ، حصرتوجه کرد .بلکه آنچه نیست نیزمهم است . یکی از تفاوت های داده و اطلاعات همین نکته است . وقتی به داده ای دست نمی یابیم ، عدم داده در ذهن تحلیلی
محقق، تبدیل به اطلاعات مفیدی می گردد. مثلاً در بحث دانشمندان ازویژگی های نبوت توجه به مؤلفه هایی که آنها در تعاریفشان نیاورده اند ، برای محقق به اندازه ویژگی های ذکرشده مهم است. یا مثال دیگری در
رشته حقوق بین الملل بزنیم فرض کنیم محققی می خواهد در مورد قواعد آمره در حقوق بین الملل تحقیق
کند . دانشمندان و حقوق دانان برجسته در مورد قاعده آمره ویژگی هایی برشمرده اند؛ برای یک محقق
هوشمندآنچه که بیان نشده هم می تواند راهنما و مفید باشد.
6-6- نگارش (بیان پژوهش)
شاید پنداشته شود که بحث “نگارش” تنها جنبه شکلی تحقیق است و نمی توان در آن ریشه های فلسفی و فکری نویسنده را تحلیل و کشف نمود بعضی نویسندگان مطالبشان را به صورت منظّم تبویب و تنقیح می کنند. مطالب ذیل عناوین فرعی بیش از یکی دو صفحه نیست، مگر اینکه دنباله بحث بسیطی، ایجاب کند که صفحه ای دیگر به درازا کشد. که البته این سبک نگارش، اقبال خوانندگان را بیشتر به دنبال دارد. تألیفات استادان فرانسوی از این جهت نمونه است، به ویژه که در غالب این آثار،ترتیب منطقی عنوان ها چنان آرایش می یابد که گروهی از عنوان ها در درون عنوان عام تر جای می گیرد و سلسله ی عناوین تا عنوان اصلی کتاب ادامه پیدا می کند.برعکس ، تالیفات حقوقی انگلیسی و آمریکایی از این امتیاز بی بهره است و طفره و گسستگی عنوان ها خواننده را رنج می دهد. منتها ، دلیل این اختلاف را باید در نظام فکری آنها جستجوکرد که عادت کرده اند از موضوعات جزئی و پراکنده نتیجه ی متناسب با شرایط را بیابند و نباید این را به رسم بی بندو باری و عدم مواظبت نسبت داد.
نتیجه گیرى
معمولاً روش شناسیِ یک علم ، برای دانشجویان وپژوهنده گان آن علم مغفول واقع می شود.
روشمند بودن یعنی نظم دادن به فکر . نظم دادن به فکر ، خود در دو مرحله انجام می شود :

No Comments

Leave a Reply